26 Aralık 2010 Pazar

Emzirme Reformunu Elbette Destekliyorum!

1.5 yıldır tam gaz emziren bir anne olarak şu an blog dünyasında dolaşan konu olan emzirme reformu konusunda bana mim gelmese de yazayım diyordum ama aklımdaki pek çok yazı arasında sırasını belirleyemiyordum. Bugün farkettim ki aslında ben zaten mimlenmişim de blog takip etme disiplinini edinemediğimden farketmemişim. Sevgili Sena ve Selen, bana sorumluluk verip, diğer yazıları bırakıp önceliği buna vermeme yol açtığınız için teşekkürler.

Soruları yanıtlamaya geçmeden önce, bloğu olmayan anne arkadaşlarımdan rica ediyorum, siz de bu soruları yanıtlayıp bilgi@emzirmereformu.com adresine gönderirseniz reform çalışmalarına siz de önemli bir katkıda bulunmuş olursunuz.

(1) Türkiye'de ilk altı ay sadece anne sütü alan bebeklerin oranı sizce yüzde kaç? (*)
Bu mimle beraber oranı öğrendim ve çok şaşırdım. Kesinlikle çok daha yüksek olmasını bekliyordum.

(2) Siz bebeğinizi ne kadar süre anne sütü ile beslediniz?
Bebeğim ilk 6 ay sadece anne sütü ile beslendi. Şu an 17.5 aylık, hala emziriyorum ve 2 yaşına kadar emzirmeyi planlıyorum.


(3) Kaç ay doğum izni kullandınız?

Hamile olduğumda zaten çalışmaya ara vermiş durumdaydım. Hala da çalışmıyorum. (Ancak çalışırken çocuk sahibi olsaydım şartlar izin verirse en az 1 yıl ücretsiz izin kullanmayı düşünüyordum)

(4) Yasal süt izninizi kullanabildiniz mi?
-----


(5) Emzirdiğiniz ya da süt iznini kullandığınız için iş yerinde mobbing (tepki, işi bırakmanız için baskı) ile karşılaştınız mı?
-----

(6) Bebeğinizi toplum içinde, dışarıda emzirmeniz gerektiğinde sıkıntı yaşadınız mı?

Bebeğim zor emen bir bebek olduğundan dışarıda emzirmeyi çok tercih etmiyordum, onun yerine sağıp biberonla veriyordum. Ancak daha düzgün emer duruma geldikten sonra hep dışarıda da emzirir oldum. Başlarda emzirme önlüğüyle. Oğlum önlüğü işlevsiz hale getirmeye başladığında ben artık tişört ve hatta omuz pozisyonlarıyla bile gerekli gizliliği yaratabilir olmuştum. Her halukarda konuya rahat yaklaşmaya çalıştım. Sonuçta çocuğumu besliyorum, bunu ters karşılayan olursa da tamamen kendi sorunu olurdu, genel olarak da herhangi bir olumsuz tepki ile karşılaşmadım.



Burada üzerine çok konuştuğumuz bir anımı da aktarmak istiyorum. Kudüs, El Aksa camisini ziyarete gitmiştik. Örtünmek o bölgeye girerken gerekli, o camiye girerken ise çok hassas bir konu. Örneğin annemi yakası biraz açık kalmış, boynunun kenarı görünüyor diye uyarmışlardı hemen (başı kapalı oluğu halde). Ancak camide oturup bebeğini emziren (emzirme önlüğü falan da olmadan tabi ki) kadınlar son derece doğal karşılanıyordu. Hepimizin çok hoşuna gitmişti bu. Bebeğini beslemenin kutsallığı, mekanın kutsallığının ötesine geçiyor ve anneyi ve bebeği her durumda dokunulmaz yapıyordu.

(7) Emzirme konusunda desteğe ihtiyacınız oldu mu? Gerek emzirme danışmanlığı, gerekse psikolojik olarak yeterince destek bulabildiniz mi?

Ben doğumu Amerikan Hastanesinde yaptım. Orada yapıp Beyhan Hemşireyle tanışmasaydım ve bizimle Dr. Hilda ilgilenmeseydi emzirmeye devam edemezdim çok büyük ihtimalle. Doğduğunda hemen emmeye başlayan oğlum ve hemen süt üretmeye başlayan memelerim harika bir ikili (3lü mü demeli :) ) olmuşlardı ama daha sonra Poyraz fazlaca dolan memelerle başedemez oldu. Taburcu olduktan sonraki hastane ziyaretimizde emzirme seansımızı uzun uzun izleyip soruna çözüm geliştirdiler, benimle beraber uğraştılar emzirebilmem için. Daha sonra da telefonla destek aldım Beyhan Hanım'dan. Emzirme konusunda sorun yaşayan kişiler danışacak bir uzman bulabilse bu işi yarıda bırakmış pek çok anne devam edebilirdi.

(8) Emzirdiğiniz süre boyunca etraftan "sütün yetmiyor, mama ver, bu çocuk meme emmek için çok büyük” şeklinde baskı gördünüz mü?

Sütün yetmiyor konusunda hayır. Poyraz iyi kilo alıyordu, çok soru işareti yoktu. İlk günlerde Poyraz'ın emerken kaka yaptığını gören bir yakınımız, yanımda duran anneme 'sütü cılk, yaramaz' demişti. Kötü bir niyeti yoktu aslında, bir tespitte bulunuyordu. Beni etkileyeceğini düşünememişti. Neyse ki ben hemen doktora sorup bunun normal hatta iyi bir durum olduğunu öğrenip rahatladım.

Şu anda emzirmeyi bırakmam konusunda baskı var üstümde. Baskı demeyeyim de tavsiyeler o yönde :) Ama bunda benim gerekli disiplini sağlayamadığımdan beslenme ve uyku konusunda sorunlar yaşıyor olmamızın etkisi var. Ben de 'biz böyle mutluyuz' diye yanıtlıyorum tavsiyeleri. :)


(9) Emzirme Reformu’nu biliyor musunuz? Sizce Emzirme Reformu neden gerekli?

Çalıştığım dönemde işyerinde tuvalete girdiğimde yan tuvaletten garip bir ses gelirdi bazen. Birinin epilasyon falan yaptığından şüphelenirdim. Sonrada öğrendim ki bir arkadaşım sütünü sağıyormuş.
Bir gün sağlık odasındaki doktoru görmeye gitmiştim. Tanımadığım biri sağdığı sütleri buzdolabına getirmişti. Doktor, 'siz çok iyi bir annesiniz, çocuğunuz çok şanslı' dedi. O zaman doktorun kadını tanıyıp da bu yargıya vardığını düşünmüştüm.

Oysa şimdi anlıyorum ki, çalışırken bebeğin için en iyisi olduğuna inandığın anne sütünü verebilmek büyük mücadele gerektiriyor. Bu mücadeleyi vermemeyi seçmek kesinlikle kötü annelik değil ama anneleri böyle bir mücadele vermek zorunda bırakmak kötü bir devlet uygulaması. Devletin her yerde ilk 6 ay sadece anne sütü diye propaganda yapması şu haliyle sadece çalışmayan anneleri hedefliyor diye düşünüyorum.

Bebeğinin ilk dönemi her anne için büyülü olduğu kadar zorlu da bir dönem. Emzirmeme tercih hakkına saygı ile beraber emzirmek isteyen annenin her türlü kurum ve kişi tarafından desteklenmesi ve gerekli alt yapının sağlanması gerekmektedir. Bu, kadının toplumdaki yeri, insan sağlığı, medeni bir ülke yaratmak gibi konularda kafa yoran herkesin meselesi olmalıdır.

(10) Emzirme Reformu'nu web sitesinde desteklediniz mi? Destek olmak için http://emzirmereformu.com/ adresindeki formu doldurmanız yeterli.

Evet destekledim.


(*) Türkiye’de ilk altı ay sadece anne sütü alan bebeklerin oranı yüzde 1,3. (Kaynak UNICEF Türkiye). Annelerin yüzde 98'i doğumdan sonra emzirmeye başlıyor, fakat ilk iki aydan sonra genel emzirme sorunları veya işe başladıklarında yaşadıkları sıkıntılar nedeniyle emzirmeyi ve anne sütüyle beslemeyi sonlandırabiliyorlar.

Hiç yorum yok: